Jag läser bloggen Skola 2,0 och får lite nya funderingar. Tycker det var intressant koppling med sommarlov och bondesamhälle och processdelen kopplat till industrin. Den syftar lite på att skolan skulle vara tungrodd och svårforcerad för snabba förändringar och det stämmer ju ganska ofta om man säger så. Sen att skolan som samhällsredskap för att vara en utbildningsplats kommer nog inte upphöra bara för att en utbildning kan ske var som helst med hjälp av en dator och rätt applikationer från apple. Det är nog snarare så att vi inom skolan kommer att få ytterliggare uppgifter att uppfostra ungdomar till goda samhällsmedborgare. Skolan som institution och fysisk byggnad blir kvar, men innehållet kan förändras hur mycket som helst. Ge lärarna intressanta utbildningar(ikt), högre lön, teknik som vi kan använda och utveckla eleverna så att de är rustade för arbetsmarknadens krav. Det ligger i flertalets aktörer i samhällets intresse att skolan håller en hög nivå, tekniskt och utbildningsmässigt. Om skolan ska vara skattefinansierat så ska det finnas krav på kommunerna vad skolan ska innehålla, rent tekniskt, utbildningsnivå på personal och så vidare. Det ska inte bara handla om att försöka jaga bort sommarlovet eller vilka ytterliggare arbetsuppgifter som kan läggas ut på lärare i stället för att utbilda elever.
Skola 2.0
SvaraRaderaJag blev inspirerad och läste bloggen skola 2.0.
Tankeväckande!
Först blev jag skeptisk.
Att likna skolan vid ett löpande band är svårt för mig.
Många har kommit väldigt långt idag och jag håller inte med om att man generellt kan säga att skolan är inrutat i 40-minutersmoduler. Visst är det så på många ställen men väldigt många har gått ifrån ämneslektioner till temaliknande arbetssätt där längden på arbetspassen varierar stort och där de flesta ämnena är integrerade, allt från matte och svenska till teknik och historia.
Sen blev jag intresserad.
Jag håller med om att gränsen mellan skola och ickeskola måste luckras upp. Vi måste öppna och visa upp skolan så mycket vi bara kan.
Jag tror, som han skriver, att vi måste kasta oss ut i djupt vatten och köra på. / A-L